Effectief leren? Kolb leerstijlen

Passo2Learn - Hans Wichards - Teamontwikkelingsmodel

Iedereen heeft zijn/haar eigen manier om te leren. Met inzicht in je eigen leerstijl en dat van je teamgenoten verbeteren je teamprestaties en kun jezelf effectief leren. Kolb leerstijlen geven je inzicht in jouw leerstijl. De één leert door te doen en de ander leert door goed te kijken naar een voorbeeld. Weer een ander is visueel ingesteld terwijl de ander juist stukken tekst snel in zich op neemt. Wie niet leert blijft achter en houdt niet het razende tempo van maatschappij, organisatieontwikkelingen en torenhoge klantverwachtingen bij. Effectief leren als individu en als team is daarmee een primaire basisvaardigheid geworden. Het is een must have! Effectief leren? Gebruik Kolb leerstijlen. 

Weet jij welke leerstijl je hebt? 

Je voorkeur voor een bepaalde leerstijl ontwikkelt zich van kleins af aan en wordt gestimuleerd door diverse factoren als je sociale omgeving, je gemoedstoestand, je fysieke conditie en de locatie ruimte waar je je bevindt (Dunn 1990). Bij kleine kinderen kun je al waarnemen dat verschillende factoren de leerstijl beïnvloeden. Er zijn verschillende leerstijlen (Kolb 1984) en gedurende je leven ontwikkel je een voorkeursleerstijl.

Om effectief te kunnen leren is het handig als je weet welke voorkeursstijl jij toepast. Met inzicht in je eigen leerstijl kun je je leermethodes hierop afstemmen zodat je effectiever kan leren. Met inzicht in elkaars leerstijl in een team, kun je met gezamenlijk bepalen hoe je elkaar kunt aanvullen en juist voorkomen dat je elkaar tegenwerkt. Hierdoor kun je als team sneller en effectiever leren zodat je de klantverwachtingen kan overtreffen.

Uitleg Kolb

Kolb (1984)* hanteert twee dimensies die bepalen welke leerstijl mensen hanteren. In de eerste dimensie zet hij abstract en concreet tegenover elkaar. Hiermee bedoelt hij of je praktijk of dat je meer conceptueel gericht bent. In de tweede dimensie zet hij de mate waarin je actief of passief bent tegen over elkaar. Deze dimensie geeft aan of je actief aan de slag gaat of dat je meer bekijkt wat er gebeurt.

Kolb formuleerde vier leerstijlen: divergerend, assimilerend, convergerend en accomoderend. Elke leerstijl wordt gekenmerkt door zijn eigen sterktes. In de figuur heb ik de sterktes weergegeven.

Elke leerstijl heeft zijn eigen kracht en om goed te kunnen leren dien je alle leerstijlen te hebben ingezet. Pas als je ze allemaal hebt ingezet ben je in staat om hetgeen je wilt leren goed te doorgronden en te kunnen toepassen. Kolb geeft aan dat de meeste mensen een voorkeur hebben voor een bepaalde leerstijl.

Om het concreter te maken heb ik er een overzichtje gemaakt waarin de vier leerstijlen worden getypeerd. De ene persoon leert door dingen te doen en de ander juist door te bekijken en te analyseren en dan voorzichtig te proberen.

Een praktijk voorbeeld 

Vorige maand ben ik met twee vrienden gaan wafesurfen. Het was voor ons alle drie de eerste keer dat we deze sport beoefenden. Toen we aankwamen kregen we een korte uitleg waarna één van ons drieën meteen op het board sprong en zich in de golven waagde. Zelf bekeek ik eerst even wat anderen deden en maakte ik voor mezelf een plannetje hoe ik dat zou doen. Toen ik dat wist sprong ik in het water en natuurlijk ging ik meteen finaal onderuit. Mijn tweede vriend stond de eerste 5 minuten langs de kant en had alles geanalyseerd en beoordeeld waarna hij voorzichtig een poging waagde. Na een uurtje vallen en opstaan lukte het ons om al aardig om op het board te blijven staan.

Hoe vergroot jij je eigen prestaties en die van je team?

Als je als team samen doelen wilt realiseren en continue wilt verbeteren is het van essentieel belang dat je weet hoe je met je teamgenoot kunt samenwerken. Inzicht in elkaars voorkeursleerstijl biedt ruimte om elkaar op de juiste manier te motiveren en om elkaar op een slimme manier te motiveren. Tevens geeft het inzicht in de wijze waarop je feedback kunt geven. Doordat je weet hoe de ander leert kun je ook meedenken om te helpen om verbeteringen te bedenken die aansluiten bij je teamgenoot. Doordat je op elkaar aansluit ontstaat verbinding en opent zich een gezamenlijke ruimte om met elkaar te leren. Als je dit met je team weet te creëren kun je in een flow komen waarin iedereen boven zijn eigen kunnen gaat presteren en je klantverwachtingen gaat overtreffen.

Herken jij je eigen voorkeur leerstijl jezelf al of wil je graag weten welke leerstijl jij hebt? Stuur me even een berichtje en ik stuur je een scan toe waarmee je je eigen leerstijl kunt bepalen.

 

– Dunn R (1990c). Understanding the Dunn and Dunn learning styles model and the need for individual diagnosis and prescription. Reading, Writing and Learning Disabilities, 6, 223–247.
– Kolb (1984) (bron: David A. Kolb. Experimental learning, experience as the source of learning and development, Prentice-Hall, Englewood Cliffs).

Laat je je inspireren door mijn blogs? En vooral, help je mee om ze beter te maken door erop te reageren? Ik ben benieuwd naar je toevoegingen…

Passo2Learn - Hans Wichards

Wil je sparren over je vraagstuk?

Naar contactpagina…

Contact

Extra informatie

Gelieerd aan Nyenrode & CRKBO geaccrediteerd.

Passo2Learn - CRKB geaccrediteerd - Gelieerd aan Nyenrorde business universiteit

Social media

Sitemap