Effectief communiceren begint met luisteren

Passo2Learn - blog - Effectief communiceren - luisteren

Effectief communiceren; begin met luisteren

Wil je effectief communiceren zul je eerst goed moeten luisteren. Wie luistert er nu nog echt in deze tijd waarin alles snel gaat en we overspoeld worden met informatie? Herken je die mensen die alleen maar praten en zenden zonder te luisteren? Pratende zendmasten waarvan je je afvraagt wat ze nu eigenlijk zeggen? Ben jij een zender of een luisteraar?

Met luisteren bereik je meer dan met praten. Je geeft je gespreksgenoot aandacht en tijd. En wat is er in de huidige samenleving naast een goede gezondheid meer kostbaar dan tijd? Om te kunnen luisteren moet je jezelf uitschakelen. Dit is best lastig want je telefoon geeft 25 gemiste appjes weer, je bent al met je hoofd bij de volgende afspraak die je eigenlijk nog wil voorbereiden en je wil even snel reageren op een mailtje dat net binnenkomt.

Je kunt pas echt luisteren als je je eigen hoofd leeg hebt gemaakt en hebt afgesloten voor de buitenwereld. Zolang je je eigen hoofd niet hebt leeg gemaakt kun je niet bij de ander zijn en kun je dus niet effectief communiceren.

Niveaus van luisteren:

  1. Informatie verzamelen, ofwel downloaden. Je verzamelt alleen maar feiten. Je filtert alle rompslomp en pikt alleen relevante punten op. Het lijkt een beetje op mee resoneren terwijl je andere dingen doet. Je neemt niet deel in het gesprek en stelt geen vragen.
  2. Feitelijk luisteren. Je luistert en richt je op de feiten en of deze kloppen. Het draait alleen om de feiten en alle kleuring in het gesprek hoor je niet. De vragen die je stelt zijn sec gericht op het checken van de feiten.
  3. Empathisch luisteren. Je luistert aandachtig en leeft mee met degene die aan het woord is. Je leeft je in en verplaatst je in de situatie en stelt vragen om het verhaal beter te kunnen snappen. De ander krijgt een goed gevoel bij het gesprek en merkt dat je echt in het gesprek deelneemt.
  4. Generatief luisteren. Dit zijn de “zaterdagavond gesprekken” in grote comfortabele stoelen. Je luistert met gevoel en intuïtie, probeert de ander te begrijpen en je respecteert de ander. Samen voel je mee in het gesprek en probeert tot nieuwe inzichten te komen waarvan je niet wist dat die er zouden komen. Het gesprek voert je mee en gezamenlijk genereer je een gezamenlijk perspectief.

Alle niveaus van luisteren zijn even waardevol. Echter pas ze wel toe op het juiste moment en het is ook wel handig om aan te geven dat op een bepaalde manier luistert. Dat voorkomt dat je gesprekspartner teleurgesteld raakt.

Wanneer heb jij jezelf de tijd gegeven om een mooi generatief gesprek te voeren?

Laat je je inspireren door mijn blogs? En vooral, help je mee om ze beter te maken door erop te reageren? Ik ben benieuwd naar je toevoegingen…

Passo2Learn - Hans Wichards

Wil je sparren over je vraagstuk?

Naar contactpagina…

Contact

Extra informatie

Gelieerd aan Nyenrode & CRKBO geaccrediteerd.

Passo2Learn - CRKB geaccrediteerd - Gelieerd aan Nyenrorde business universiteit

Social media

Sitemap